сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Атмосферата на Марс - отнесена от слънчевия вятър

6.11.2015 г.

До преди около 3,7 милиарда години на Марс е имало езера и може би дори океани, а климатът е бил много по-топъл, обяви Американката агенция за космически изследвания (NASA) на извънредна пресконференция късно снощи българско време.

В ранните стадии на развитието си планетата е имала плътен слой атмосфера и подходящи условия за наличието на познатите ни форми на живот, но по-късно ядрото й започнало да изстива, което е довело до отслабване на магнитното поле. В следващите около 500 милиона години Марс загубил основната част от атмосферата си, защото магнитното поле вече не било в състояние да възпрепятства откъсването на йони от атмосферата в резултат на слънчевия вятър. Този период съвпаднал и с времето на силна активност на все още младото Слънце, когато е имало много по-силни и чести изригвания и слънчеви бури.

Учените от NASA достигнали до тези заключения, анализирайки данните от сондата "Мейвън". Според Брус Джакоски, ръководител на проекта, сондата е в състояние да отчете способността на газовете да отиват към горните слоеве на атмосферата, откъдето слънчевият вятър ги отнася към Космоса.

От NASA отбелязват, че хипотезата, че атмосферата и водата на Марс са изчезнали заради влиянието на Слънцето, може да се смята за потвърдена, и добавят, че на практика за нашата планета такава опасност не съществува, дори и в далечното бъдеще.

Подобни материали:

NASA обяви, че са открити доказателства за течаща вода на Марс

"Нови Хоризонти" с нова мисия

NASA разкри нови сензационни подробности за Плутон