сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

NASA обяви, че са открити доказателства за течаща вода на Марс

28.9.2015 г.

На специална пресконференция днес Американската агенция за космически изследвания (NASA) обяви, че е открила доказателства за течаща вода на Марс.

"Нужни бяха множество космически апарати и години упорит труд, за да се разреши тази загадка. Но днес знаем, че има течаща вода на повърхността на тази студена пустинна планета", каза Майкъл Майер, ръководител на Програмата на NASA за изследване на Марс.

Изучавайки дългите стотици метри ивици на Червената планета, учените стигнали до извода, че това представляват следи, оставени от течаща по склоновете на кратерите вода, която пресъхва през марсианската есен и спира през студените зими. На този етап не е ясен произходът й, но не е изключено тя да се появява от подпочвен лед, солени водни маси под повърхността на планетата или като конденз от рядката марсианска атмосфера.

Анализите на химически карти на повърхността на Марс пък показват следи от соли, които се намират единствено във водата. От своя страна, наличието на соли във водата обяснява факта, че тя замръзва при много по-ниска температура, отколкото на Земята, а това би било важно условие за потенциалното съществуване на живот на Марс.