сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Десетте най-важни въпроса за мисията на космическия апарат „Нови хоризонти"

14.7.2015 г.

Надя Дрейк, авторката на статията „Най-сетне Плутон" в юлския брой на списание National Geographic, дава отговорите на десетте най-важни въпроса за мисията на „Нови хоризонти".

Сондата на НАСА, която след девет години и шест месеца полет в Космоса и около 4,5 милиарда изминати километра днес ще достигне Плутон,  е най-бързият космически апарат, изстрелван някога от човечеството. Апаратът ще прелети покрай планетата-джудже за около 3 минути, но в продължение на няколко часа ще бъде достатъчно близо до Плутон и неговите 5 луни, за да направи огромен брой фотографии с висока резолюция. Първите данни ще пристигнат на Земята в сряда след обяд, а остатъкът от информацията ще пристига поетапно през следващите 16 месеца.

1. Защо апаратът ще прелети покрай Плутон, а няма да остане на орбита около планетата-джудже?

Тъй като гравитацията на Плутон е много слаба, „Нови хоризонти" би трябвало да намали много сериозно моментната си скорост от около 45 000 километра в час, за да може да остане в орбита около планетата. За тази маневра обаче би било необходимо такова количество гориво, с което не би било възможно апаратът да бъде изстрелян в Космоса.

2.  През изминалите години различни телескопи заснеха невероятни фотографии на отдалечени галактики. Защо никога досега не сме получили добра снимка на Плутон?

Независимо че са на огромно разстояние от нас, галактиките са много големи и светят ярко, така че телескопи като Хъбъл могат без проблем да ги „видят" и заснемат. А Плутон е прекалено малък и тъмен, за да бъде фиксиран дори и от най-чувствителните телескопи на Земята и на околоземна орбита.

2. Кой е най-големият проблем, с който би се сблъскал апаратът „Нови хоризонти"?

Именно сблъсък. Поради изключително високата скорост на апарата дори и прашинка от космическия прах с размери на песъчинка би предизвикала сблъсък с катастрофални за него последствия.

3. Как ще изглеждат снимките на Плутон?

Дори и последната получена засега снимка - от 12 юли, заснета от около 1,5 милиона километра, е с качество, многократно надвишаващо най-добрите до момента снимки от планетата-джудже. Снимките от 14 юли ще бъдат с много висока резолюция, при която всеки пиксел ще отговаря на около 100 метра от повърхността на Плутон и една от неговите 5 луни -  Харон. Апаратът ще заснеме и южния полюс на планетата - досега невидим за земните телескопи.

5. Колко време ще отнеме изпращането на снимките на Земята?

Цялата информация от най-близкия контакт на „Нови хоризонти" с Плутон ще пристига поетапно на Земята в продължение на 16 месеца.

6. Какво ще научим за Плутон?

„Нови хоризонти" ще заснеме детайлно Плутон и най-голямата му известна луна - Харон (всъщност, Харон е толкова голяма луна, че заедно с Плутон формират бинарна система, въртейки се около една точка в пространството между тях). Учените се надяват снимките да разкрият геологичния състав на Плутон, както и да предоставят данни как се е формирала и развивала системата. По-голямата част от тази информация вероятно ще бъде открита на снимките от четирите по-малки луни. До момента вече се знае, че планетата-джудже е червеникава - цвят, който се дължи на слънчевата светлина, която реагира с органичните молекули по повърхността - и е покрита с различни видове лед.

7. Какво ще прави апаратът „Нови хоризонти", след като прелети край Плутон?

След като прелети край Плутон, „Нови хоризонти" ще продължи пътя си и ще навлезе дълбоко в Пояса на Кайпер - обширен пръстен от отломки отвъд Нептун, който наред с Плутон е приютил и безброй други ледени джуджета и комети. Ако получи одобрение от НАСА, през следващите 5 години апаратът може да прелети край някое друго ледено тяло в Пояса и да го изследва, тъй като разполага с достатъчно гориво за подобни маневри. В края на краищата, ако не бъде разрушен при неволен сблъсък с космически обект, „Нови хоризонти" ще напусне пределите на Слънчевата система и подобно на апаратите Вояджър 1 и 2 ще продължи да се носи в Космоса без връзка със Земята.

8. Мисията на „Нови хоризонти" единствената подобна мисия ли е или се планират и други такива до Плутон?

Към момента няма планове за изпращане на нови космически апарати в този район на Слънчевата система. Човечеството разчита изцяло на данните, които „Нови хоризонти" ще изпрати.

9. „Нови хоризонти" носи ли на борда си послание към извънземните?

Още не. Но съществува проект, според който, когато апаратът приключи мисията си да събира и изпраща данни на Земята, от Земята към апарата да бъде изпратено  дигитално съобщение, което неговите компютърни системи да запишат. Такова съобщение би могло да бъде нова версия на златния диск с образи и звуци от планетата Земя, който носят на борда си апаратите Вояджър 1 и 2.

10. Какво се случваше с „Нови хоризонти" през тези девет и половина години полет до Плутон?

През повечето време апаратът беше в състояние на хибернация, но от време на време беше „събуждан" за тестове на системите. Беше събуден и за да заснеме кадри от Юпитер, когато през 2007 година прелетя край гигантската планета. През 2014 година също беше събуден, за да фотографира Нептун, но разстоянието до ледения гигант беше огромно и на снимките планетата изглеждаше като малка точка.