сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Черните дупки по-стари от галактиките?

8.1.2009 г.

Черните дупки - огромни невидими космически обекти, които поглъщат всичко наоколо - е възможно да се окажат по-стари от галактиките.

С колко точно черните дупки са „по-възрастни" засега е неизвестно, но според най-новите изследвания на астрономите подобна хипотеза определено заслужава внимание. Ако тя се окаже вярна, откритието ще преобърне представите за това как и кога са се формирали галактиките и най-вече каква роля са играли черните дупки в развитието на вселената. До този момент черните дупки са сравнително слабо проучени и дори би могло да се каже, че се знае твърде малко за тях. Във всеки случай това са космически образувания, чиято чудовищна гравитация е способна да привлече и погълне цели звезди. Какво обаче точно се случва с погълнатите обекти и в какво се трансформира енергията им, засега не е много ясно. Значителен принос в популяризирането на темата за черните дупки и опит за разгадаването им има астрофизикът Стивън Хокинг. Живият гений на нашето време, който е прикован към инвалидна количка и общува с околния свят чрез гласов синтезатор, направи това в бестселърите си „Кратка история на времето" и „Черни дупки и бебета-вселени".