сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Неандерталецът е изчезнал след появата на хомо сапиенс

29.12.2008 г.

Неандерталецът е бил изместен от хомо сапиенс малко след пристигането си в Европа преди 40 000 години, а не е изчезнал заради климатичните промени, сочи изследване за последиците от климатичните промени върху биоразнообразието.

„Неандерталците са можели да обитават същите територии, ако съвременния човек не се беше установил в тях", съобщава в комюнике Националният център за научно изследване (CNRS), който тази седмица публикува резултатите от изследването си в он лайн изданието „Plos One". Ученият от Университета в Бордо Уилям Банкс и неговите колеги от Франция, САЩ и ЮАР направили възстановка на климата от този период и анализирали разположението на местата, обитавани от последните неандерталци и първите съвременни хора с алгоритъм, наречен GARP. До сега този метод беше използван, за да се предвиди влиянието на климатичните промени върху биоразнообразието. „Благодарение на този оригинален и представителен метод, учените установили териториите, обитавани от първите хомо сапиенс, дошли в Европа, и последните неандерталци. Те успели да разгадаят ролята на всеки климатичен фактор в съответните им местоположения", подчертава CNRS. Според създадения модел „неандерталците в южната част на Иберийския полуостров са били последните, които изчезнали, тъй като били защитени от директно съревнование със съвременните хора по време на студения период, когато двете населения експлоатирали различни територии". Предишните изследвания обясняваха изчезването на неандерталците със застудяването и неспособността им да адаптират методите си за лов, когато животински видове като мамутите и бизоните мигрирали на юг. /АФП