сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Нова теория за разцвета на динозаврите

23.7.2008 г.
Схващането, че динозаврите са преживели експлозивно разнообразие на разновидности непосредствено преди изчезването им е илюзорно, тъй като основните еволюционни промени при праисторическите животни са се случили милиони години по-рано, предаде АФП.

Странната смърт на динозаврите в края на Креда преди около 65 милиона години придоби популярност, която се доближава по вкус до древногръцка трагедия. Тъкмо когато господарите на Земята са достигнали еволюционния си зенит, катастрофално събитие е прекратило дългото им господство. Научната подкрепа за този възглед идва от броя на фосили на динозаври, датирани от периода, наричан земна революция през Креда, между 125 милиона и 80 милиона години, когато земната "Книга на живота" се променила завинаги. През тази епоха на буйно биоразнообразие, са се появили цъфтящи растения, насекоми, пеперуди, модерни групи гущери, бозайници и може би също така птици. Някои експерти предполагат, че динозаврите също са част от шоуто, доколкото голямо количество странни фосили като хадрозаври, цератопси, пахицефалозаври и други чудатости, датират от същото време. Ново изследване от британското издание Proceedings казва, че динозаврите са били по-малко от странична атракция в грандиозния спектакъл на ДНК.
След изследване на близо 70 процента от известните находки, учените са заключили, че големият еволюционен разцвет на динозаврите се е случил през късния Триас, преди 225 до 200 милиона години, около 15-40 милиона години след появата им. Втори, но по-незначителен скок в развитието им се е осъществил в средната юра, преди 170 до 160 милиона години. По това време, всички основни динозавърски разновидности вече са били установени.