сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Животът на животните в столичния зоопарк

3.8.2019 г.

Всяка събота посетителите на софийския зоопарк могат да видят как гледачите хранят животните, за които отговарят.

Инициативата се провежда за втора година. Малко след 12:30 ч. днес, посетителите видяха с какво и как се храни 56-годишната слоница Артайда. Тя е била цирково животно в Германия, а от 2004 г. живее в зоологическата градина в София.

Артайда с охота похапна зеле, диня, тиквички и ябълки. От гледача й хората научиха, че на ден най-голямото сухоземно животно яде по 80 кг. храна и въпреки, че е огромно по размер може да се промъкне тихо и незабелязано, когато реши. Освен това то има силно развито обоняние и може отдалече да разбере, че някой се приближава към него като предвижда размерът на приближаващия се обект.

„Освен, че хранят животните, гледачите разказват интересни факти за животните, както и за тяхната биология и опазването им в природата”, заявява екологът Катерина Зарева, която завежда екологичния център в зоопарка. Тя подчертава, че демонстрационното хранене не означава, че хората могат да хранят животните с продукти, внесени отвън, тъй като те не са преминали през ветеринарен контрол. „Храната, която ние им даваме е подходяща за тези видове. Всяко животно си има хранителна таблица, изготвена от зооинженери и специалисти. В софийския парк има над 200 вида животни от цял свят. Забраната да се хранят животните от посетителите е много важна за нас”, казва Зарева.

Има доста посетители, които идват със специално нарязани ябълки и моркови от вкъщи. „Например за нашата бърнеста мечка Лиъм, която е от Индия и се храни с насекоми, хлябът и сладките плодове биха нанесли големи поражения върху черния й дроб и върху целия й метаболизъм”, обяснява още тя.

Отскоро в зоопарка е изградена нова волиера (клетка) за демонстрации. Тя се намира до зала „Големи котки – терариум и аквариум” и в момента в нея се отглежда полярната сова Тундра. „В това място ще се провеждат интересни демонстрации с обучени животни. Вътре гледачите влизат с обучени птици и демонстрират как се храни полярната сова, как лети и обясняват какви са нейните приспособления за живот”, разяснява още екологът и подчертава, че това е част от световната тенденция зоопарковете да предоставят образователни програми и демонстрации, насочени към всички посетители.

Част от това е и откритата на 29 юли, по повод Международния ден на тигъра, интерактивна експозиция, която разказва за тях по света. От нея посетителите могат да научат актуална информация за изчезналите и съвременни подвидове тигри, какъв е техният природозащитен статус според Световната червена книга, какъв е исторически ареалът и съвременното им разпространение, както и какви са заплахите пред тях. Има и информация за тигрите в Софийския зоопарк.

Стана ясно още, че отскоро в зоологическата градина се отглеждат двойка сивобузи птици носорози, а от началото на годината са се родили и много бебета – антилопа адакс, скунксове, носати мечета, лопатари и благороден елен. /БГНЕС