сп. National Geographic - Януари 2019
National Geographic KIDS - Декември 2018

Учени откриха как древна Бактрия се е защитавала от номадите

25.12.2018 г.

На северната граница на древна Бактрия, която някои учени свързват с прародината на прабългарите, е открита единна фортификационна система от III век пр.н.е., която е защитавала границите на страната от набезите на номадите.

Откритието е направено от руски и узбекски археолози. Те са изследвали бактрийската гранична крепост Узундара и са доказали, че тя е била част от тази голяма фортификационна система. При разкопките учените напълно са разкрили цитаделата на крепостта, съставили са подробен архитектурен план и са получили богат археологически материал, свидетелстват за строителството, живота и предполагаемата гибел на крепостта при щурм.

„Получихме уникален образец, това е първият и за момента единствен образец от източната елинистична крепост от ранната селевкидска епоха. Новите данни позволяват да се твърди, че крепостта Узундара е влизала в единна фортификационна система. Разположените тук военни гарнизони неуморно са носили своята военна служба в течение на 150 години“, отбеляза Нигора Двуреченская, един от ръководителите на експедицията.

Бактрия е историческа област на територията на днешен Таджикистан, Узбекистан и Афганистан между планинската верига Хиндукуш на юг и Ферганската долина на север. Столицата на страната е бил град Балх.

Областта Бактрия е свързана с една от съвременните хипотези за произхода на прабългарите. В този контекст тя е наричана Балхара. Според Петър Добрев с „Балх“ и „Балхар“ в индийския религиозен епос Махабхарата е обозначаван народът „бългх“, заради липсата или трудност при използването на звука „ъ“ в произнасянето и записването на „българи“. Оттук се извежда хипотезата, че това е най-старата известна родина на прабългарите. Тази хипотеза не е приета еднозначно в България, а няма и сериозни поддръжници извън страната. /БГНЕС