сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Тригодишната експедиция Black Sea MAP разкрива 2500 години от историята на морската археология

28.11.2018 г.

Проектът Black Sea MAP обявява откриването на останките от над 65 кораба от всички епохи от Античността до Османския период

В последните три години международен екип от археолози и други изследователи на морето проучваха дъното на Черно море, за да разберат повече за промените в морското ниво след последния ледников период.

С помощта на най-модерни технологии, използвани досега само за индустриални цели, проектът Black Sea Maritime Archaeology Project (Black Sea MAP) изследва над 2000 м2 от морското дъно и откритията са удивителни.

В последната част от експедицията през 2017 г. екипът откри плавателен съд, който е идентичен с изображението на кораб от известната „Ваза със сирените“. Този древногръцки съд се датира в края на 5 вeк пр. Хр. и днес се съхранява в Британския музей. Освен по изображението, корабът е датиран и по метода на радиоактивния въглерод и може да се смята че това е най-старият толкова добре запазен кораб, известен досега.

Корабът лежи на дълбочина 2 километра в Черно море, където водата е аноксична (без кислород). Изследванията на учени от Университета в Гьотеборг са установили, че макар дървото на този кораб да изглежда добре запазено, то все пак е атакувано от анаеробни бактерии, които оцеляват в отровната среда на дълбините.

Ханс К. Раузинг, основавател на Expedition and Education Foundation, чрез която е финансиран проектът Black Sea MAP, коментира: „Откритите бактерии, които са непознати за науката, са открити в дървения корпус на кораба на дълбочина от 2 километра под вода. Това е поредното важно научно откритие за проекта. В момента проучваме как тези бактерии биха могли да помогнат на науката и медицината“.

Black Sea MAP, подкрепен от Julia and Hans Rausing Trust, е един от най-големите проекти за морска археология, организирани в света. Екипът на проекта използва  дистанционни подводни апарати, с които могат да се изследват древните останки дори на дълбочини от над два километра. Освен най-съвременни методи за заснемане и документиране, тези подводни апарати позволяват взимането и на малки проби за изследване – например датиране на корабните останки.

Проектът Black Sea MAP се ръководи от професор Джон Адамс от Университета Саутхемптън, доцент Людмил Вагалински, директор на Националния археологически институт с музей към Българската академия на науките и доктор Калин Димитров от Центъра за подводна археология в Созопол.

Ключова част от проекта е и работата на компанията Black Sea Films, която снима филм за експедицията и работата на екипа на борда. Двучасовият документален филм ще бъде представен за първи път пред българска публика в Националния археологически институт с музей към Българската академия на науките. Неговата премиера беше през октомври в Британския музей. Той ще се излъчи в целия свят.

Още за Black Sea Map