сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Безпрецедентно откритие в Черно море!

25.10.2018 г.

Безпилотен подводен апарат засне потънал търговски кораб на 2400 години, на близо 2 километра под повърхността на Черно море.

от Кристин Ромев

Според археолозите корабът е толкова добре запазен, че дори мачтите и пейките за гребците са оцелели.

Археолози официално съобщиха за откритието на невероятно добре запазен древен кораб, намерен на около два километра под повърхността на Черно море, близо до българското крайбрежие. Дървеният плавателен съд, който е на 2400 години, има запазени елементи от конструкцията на кораба, в това число и пейките на гребците, каквито досега не са били откривани запазени на кораб на тази възраст.

Откритието, направено от Black Sea Maritime Archaeology Project (MAP), бе обявено най-напред най-напред в Guardian. MAP досега е открил над 60 исторически потънали кораба по време на тригодишно изследване на Черно море.

Дългият близо 23 метра кораб наподобява търговските плавателни съдове, изобразявани на древногръцките вази. От потъналия кораб е взето малко парче за изследване и радиовъглеродно датиране сочи, че съдът е от около V в. пр.Хр. - време, когато гръцките градове-държави често са търгували със Средиземно море и колониите си по протежение на черноморското крайбрежие.

Запазени плавателни съдове от древността са били откривани и преди, например в египетски гробници, но за първи път археолози попадат на толкова добре запазен кораб под вода.

Уникалното съхранение на съда се дължи на необичайния химически състав на водите на Черно море и на липсата на кислород под 180 метра. Безкислородният слой, който представлява близо 90% от обема на морето, възпрепятства физическите и химически процеси, причиняващи органичното разпадане.

Според археолога на National Geographic Фредрик Хийбърт, който участва в друга черноморска експедиция, спонсорирана от National Geographic, новото откритие потвърждава идеята, че безкислородните води на Черно море „са невероятно богат музей на човешката история“.

„Тази находка доказва безпрецедентния потенциал за консервация на Черно море, което е било важен кръстопът на световни култури от хилядолетия“, казва Хийбърт.