сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Пловдив ще има още един безценен археологически обект

25.8.2017 г.

Правителството одобри тези дни желанието на община Пловдив да си възвърне правата върху Източната порта, за да може да го консервира и реставрира - така, че той да заеме достойното си място в археологическата карта на града.

Когато туристите в Пловдив посещават организирано Стария град, обикновено се качват към него откъм ул. "Цар Иван Шишман". Автобусите спират непосредствено до Източната порта - замръзнал във времето археологически обект, който периодично се чисти от паразитна зеленина, но в останалото време просто никой не го посещава. А това е забележително място, свързано с историята на древния град, което съдържа интересни находки и дава богато поле на фантазията.

Правителството одобри тези дни желанието на община Пловдив да си възвърне правата върху обекта, за да може да го консервира и реставрира- така, че той да заеме достойното си място в археологическата карта на града.

Източната порта е една от трите открити входно - изходни артерии на античен Пловдив и е най-важна по своето значение, защото оттук тръгва пътят за Византия и Константинопол. Целият комплекс е разкрит при разкопки през 70-те години на XX в.

И без особено въображение човек може да си представи как е изглеждало това място, тъй като широкият път, изграден от каменни плочи, е като непипнат от времето, наоколо лежат цели и счупени колони, капители с дантелени фризове, а основите на военните помещения си личат.

Източната порта е строена през втори век от император Адриан, век по-късно е разрушена от готите и възстановена отново през IV век. От първите времена датира арка, която в следващия строеж е вградена към останалото. При втория строеж има изместване на трасето.

Източната порта има един централен широк вход и два по-малки странични. Улицата е с ширина 13,20 м, а от двете й страни е имало колонади, богато декорирани и изпълнени в римски коринтски стил. От двете страни на улицата са открити тротоари с широчина 2,60 м. Предполага се, че от двете страни на улицата е имало казармени помещения, които заедно с портата са част от цялостен комплекс. Те са изградени през IV век, построени директно върху руините на укрепителните съоръжения от III в., без да се съобразяват с техния план.

Идеята на община Пловдив е да даде възможност на археолозите да проучат в по-голяма степен обекта и той да се впише в туристическите маршрути на града. Източната порта на Филипопол е публично държавна собственост и досега общината имаше ограничени възможности да я стопанисва и опазва. /БГНЕС

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах