сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Първият човекоподобен е обитавал не Африка, а Балканите

24.5.2017 г.

Учени доказаха, че първите човекоподобни са възникнали на Балканите, а не в Африка. До сензационното заключение доведе зъб, намерен край Чирпан.

Откритието бе направено от международен научен колектив от Германия, България, Гърция, Канада, Франция и Австралия, ръководен от проф. Мадлен Бьоме от Зенкенбергския център за човешка еволюция към университета в Тюбинген и от проф. Николай Спасов от Националния природонаучен музей при БАН.

Те обосновават твърдението, че еволюционната линия, водеща към човека, се заражда на Балканите преди 7,2 млн. години. Това съобщиха от Националния природонаучен музей при БАН.

В местността Азмака преди около 10 години е археолози попадат на находка, която поставя под съмнение теорията за еволюционната линия на човека. Там са правени няколко палеонтологически експедиции и освен останката от човекоподобното, която е датирана на над 7 милиона години, са открити останки и от други древни обитатели на нашите земи.

Учените са убедени, че люлката на човечеството са българските земи и източното Средиземноморие. Изследванията в подкрепа на тази теза са публикувани и в престижното научно издание PLOS ONE.

Според тях Гърция и България са местата, където са намерени двете единствени находки. И двете – зъбът и част от челюстта, принадлежат към един и същи вид – хоминид.  Изкопаемите останки са открити в Гърция (край Пиргос Василисис, на юг от Атина) и в България (местността Азмака край Чирпан).

След дни в местността Азмака отново се очаква да започнат разкопки. Учените се надяват на нови открития, които да потвърдят революционната хипотеза.