сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

39 години от първия полет на българин в Космоса

10.4.2018 г.

Преди 39 години България става шестата страна, изпратила човек в Космоса.

Програмата за полета е след скачването на кораба „Союз-33“ с орбиталния комплекс „Салют-6“ – „Союз-32“ да бъдат извършени съвместни изследвания и 28 експеримента по програмата „Интеркосмос“.

На втория ден, при последните маневри преди скачването, отказва основният двигател. По указания от Земята космонавтите се опитват 6 пъти да го включат. Те не успяват и скачването е отменено.

След по-малко от две денонощия и 31 обиколки полетът на „Союз-33“ приключва с драматично приземяване, след като космонавтите поемат ръчното управление. Спускането продължава 2 минути и половина. Капсулата се врязва в атмосферата по-остро от нормалното, а натоварването за космонавтите е почти на границите на човешките възможности.

Спускаемият апарат с екипажа се приземява на 12 април в 19,34 ч. на 320 км югоизточно от гр. Джезказган (на територията на тогавашния СССР) при изключително сложна и трудна обстановка. Георги Иванов прави 31 пълни обиколки около Земята, като прекарва в Космоса 1 ден и 23 часа.

При анализа на този сложен полет, държавната комисия на СССР стига до извода, че той е дал много важни данни за по-нататъшно развитие на космическите полети.

На борда на кораба, с който лети първият български космонавт, има и шепа пръст от Плиска, връх Шипка и Бузлуджа.

Понсатоящем спускаемият апарат на Космически кораб „Союз-33“ се съхранява в Музея на авиацията в авиобаза „Крумово“ край Пловдив.