сп. National Geographic - Януари 2020
National Geographic KIDS - Декември 2019

Марс губи малкото си вода неочаквано бързо

10.1.2020 г.

Оскъдната вода на Марс може да изчезне по-бързо от очакваното.

Червената планета губи вода много по-бързо от изчисленото по-рано, според френски, руски и други учени. Постепенната загуба на вода се случва в горната атмосфера, тъй като слънчевата радиация и химичните реакции разграждат молекулите на водната пара до водородни и кислородни атоми. Слабата гравитация на Марс – около 40% в сравнение с тази на Земята – не съдържа молекули, които да й попречат да отиде в космоса.

Изследователите, ръководени от планетарния учен Франк Монтмесан от университета в Париж и Френския национален център за научни изследвания (CNRS), които публикуваха проучванията в списание Science, анализираха данните на Eurobar, обикалящ в орбита около Марс. Те откриха, че водната пара се е натрупала в големи количества на над 80 км в марсианската атмосфера. Всъщност на места атмосферата на Марс е пренаситена с 10 до 100 пъти повече водна пара, отколкото теоретично би трябвало, основано на глобалната температура. Но тези водни пари изтичат в космоса с бързи темпове, особено през най-горещите и бурни сезони, което означава, че Марс може напълно да загуби водата си по-бързо от очакваното.

Някога на планетата е имало много течаща вода, реки, езера и морета, но те са изчезнали. Днес цялата вода е замразена главно в марсианските полюси или е в атмосферата под формата на водна пара. /БГНЕС