сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Първата снимка на черна дупка получи награда от 3 милиона долара

17.9.2019 г.

Екип учени пуснаха първата снимка на супер масивна черна дупка през април.
За това те получиха наградата Breakthrough, която понякога наричат „Оскарите в науката“, и три милиона долара.

Супер масивните черни дупки се получават, при колапса на звезди в края на техния жизнен цикъл. Средно те са милиони пъти по-масивни от Слънцето. От години учените се опитват да направят снимка на черна дупка, но това е почти невъзможно, поради липсата на светлина.

На 10 април тази година група учени, работещи по международния проект Event Horizon Telescope Collaboration публикуваха първата снимка на супер масивна черна дупка. Въпреки че е замъглена, тя се счита за крайъгълен камък за космическите изследвания.

За това постижение на 5 септември екипът получи наградата Breakthrough за 2020 г. Наградата започва да се връчва преди осем години от инвеститори като Сергей Брин и Марк Зукърбърг и често бива наричана „Оскарите в науката“.

Екипът ще получи наградата от 3 милиона долара (2,7 милиона евро), като парите ще бъдат разпределени поравно между 347-те учени в групата, което се равнява на около 8600 долара на човек ( или около 7700 евро).

Снимката от април улавя супер масивна черна дупка в центъра на галактиката Messier, която се намира на 54 милиона светлинни години от Земята. Черната дупка на снимката вероятно е с масата на 6,5 милиарда слънца.

Учените, участвали в проекта, работят в цял свят – в 60 институции в 20 страни. За да направят снимката те са работили с осем радиотелескопа в Антарактика, Чили, Мексико, Хавай, Аризона и Испания. Използвали са мрежа от прецизни атомни часовници, за да синхронизират телескопите по света.

Снимката е потвърждение на теортията на относителността на Алберт Айнщайн.