сп. National Geographic - Ноември 2019
National Geographic KIDS - Ноември 2019

Тези две планети може би са обитаеми

19.6.2019 г.

Малка, стара звезда, едва на 12 светлинни години от нас вероятно приютява две умерени, скалисти планети, съобщиха астрономите вчера.

от Nadia Drake, National Geographic

Масата и на двете ново забелязани планети е идентична с тази на Земята и двете планети са в орбита, което позволява наличието на течна вода на тяхната повърхност.

Учените изчисляват, че  домакинът, известен като звездата на Тийгардън (Teegarden’s star), е най-малко на осем милиона години или два пъти по-стара от слънцето. Това означава, че и планетите, които обикалят около нея са вероятно толкова стари, така че животът такъв, какъвто го познаваме е имал повече време да се развие. Засега звездата е изключително тиха с малко показатели за бурни звездни земетресения и пламъци, които обикновено изригват от подобни обекти.

Тези фактори, плюс сравнителната близост на системата, я превръщат в интригуваща цел за астрономите, търсещи живот отвъд Земята.

„И двете планети  в Тийгардън са потенциално обитаеми“, казва Игнаси Рибас от Института по космически изследвания в  Каталония, член на екипа обявил наличието на планетите в журнала Astronomy & Astrophysics.  „В крайна сметка ще видим дали всъщност те са обитаеми и вероятно обитавани.“

Двете планети обикалят около звезда, която е толкова бледа, че дори не е била забелязана до 2003 г., когато я открива астрофизикът от НАСА Бонард Тийгардън. Звездата на Тийгардън е звезден „изтърсак“, който е едва 9% от слънчевата маса. Известна е още като ултра-студено джудже М, и излъчва повечето от светлината си в инфрачервения спектър.