сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Сензация: Мозъци живеят и след смъртта!

22.4.2019 г.

Учени възстановиха клетъчната функция в 32 свински мозъка, които са били мъртви от часове. Това разтърсва из основи представата ни за мозъчна смърт и отваря нов път в лекуването на мозъчни заболявания.

от Michael Greshko, National Geographic

Изследователи от Yale University School of Medicine са създали система приблизително аналогична на диализен апарат с названието BrainEx, която възстановява циркулацията на кислород в мъртъв мозък.

За целите на изследването учените не са убили нито едно животно. Те са взели свински глави от месокомбинат, след като прасетата са били използвани за месото им. Свинските мозъци били безжизнени – не показвали никакъв признак на организирана електрическо-невронна активност.

Мозъците, поддържани от новата система, били в далеч по-добра форма отколкото мозъците, оставени да се разложат сами. При тях били възстановени функции като способността да се приема глюкоза и кислород в продължение на около 6 часа. Според учените новата техника може да допринесе значително за подобряването на човешкото здраве, тъй като осигурява богат материал за изследване на мозъчните увреждания и болести.

„Наистина се вълнуваме, тъй като откритието може да ни помогне да лекуваме по-добре хора с инфаркти и хората, които са загубили нормалния приток на кръв към мозъка“, добавя Кара Рамос, директор на Програмата по невроетика към Американския национален институт по неврологични болести.

От смъртта връщане назад няма, но броят на  наистина необратимите състояния е намалял значително с времето. От хилядолетия хората са смятали, че смъртта настъпва след като дишането престане и сърцето спре да бие. Но съвременната медицина е на друго мнение. Изобретяването на механични вентилатори позволява организмът да бъде поддържан много по-дълго време и десетилетия подобрения в сърдечната хирургия и трансплантацията означават, че дори едно сърце да е спряло това не непременно е краят.

Мозъкът обаче е придирчив. Мозъците на бозайниците, както и нашите, са машини с висока производителност: те изискват постоянен поток от богата на кислород кръв, за да работят с пълния си капацитет. Ако той бъде прекъснат, губим съзнание само след няколко секунди. В рамките на пет минути важните депа в мозъка като тези с глюкоза и аденозинтрифосфат – източниците на организма за химическа енергия – се изчерпват. Мозъкът навлиза в спиралата на смъртта, която досега учените смятаха, че е необратима.

„Това е изключителен и много обещаващ пробив за неврологията. Той автоматично предлага много по-добър модел за изучаване на човешкия мозък, което е от изключителна важност, предвид огромния брой хора, страдащи от мозъчни заболявания“, казва Нита Фарахани от  Duke University School of Law.