сп. National Geographic - Април 2019
National Geographic KIDS - Април 2019

Нашите предци са се изяждали един друг

11.4.2019 г.

Преди около 100 000 години шестима неандерталци станали жертва на представители от собствения си вид.

Според находки на кости в пещера в югоизточна Франция двама възрастни, двама младежи на възраст между 12 и 15 години и две деца на по четири години са били изядени от други неандерталци.  Намерените в пещерата скелети дават ясни доказателства, че хората по онова време са се изяждали.

В проучване, публикувано този месец в Archaeological Science Journal изследователи обясняват, че неандерталците с неохота са похапвали човешко месо, когато не е имало какво друго да ядат.

„Трудните условия на живот вероятно са надделявали и за храна е било използвано човешко месо“, казва авторът на проучването Албан Дефльор (Defleur), цитиран от Business insider.

Проучването представа средата на живот преди 128 000 – 114 000 години по време на последния ледников период. Дефльор и Декло (Desclaux) установяват, че климатът по онова време е бил с около 2,2 градуса по-топъл от днешния, и че се е променил изключително бързо от по-студен към по-топъл. Това се счита за най-значимото глобално затопляне, което планетата ни е претърпяла през изминалите 400 000 години, споделя Дефльор пред списание Cosmos.

В Европа се образували гъсти гори, големите бозайници изчезнали. Тъй като неандерталците ловували едри животни като бизони, елени и мамути храната започнала да недостига.

Според авторите на проучването важно доказателство за хипотезата, че неандерталци са изяждали представители на своя вид, поради отчаяние, може да се открие в техните кътни зъби. Направеният анализ сочи, че те са страдали от сериозен недостиг на различни вещества поради недохранване.

От 220 места в Европа, където са намерени човешки останки от неандерталци, едва четири доказват неандерталския канибализъм: обекти във Франция, Хърватия Белгия и Испания.

Дефльор също така споменава, че археолози са намерили 17 места с 34 индивидуални погребения. Това предполага, че неандерталците са погребвали мъртъвците си ритуално и че канибализмът е бил по-скоро изключение, отколкото правило. „Единствено инстинктът за оцеляване на групата ги е подтиквал да нарушават вероятната морална забрана.“