сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

Показаха първата снимка на черна дупка!

10.4.2019 г.

С помощта на телескоп с размер на нашата планета астрономи направиха първата снимка на черна дупка.

oт Надя Дрейк, National Geographic

Преди повече от 50 милиона години, в сърцето на гигантска елиптична галактика, наречена М87 (Messier 87), гигантски звяр започва да поглъща всичко в близост. Звезди, планети, газ и прах – светлината също не може да се измъкне от могъщата прегръдка.

Днес учените показаха снимка на този обект - супермасивна черна дупка с масата на най-малко 6,5 милиарда слънчеви маси. Тя наподобява кръгла тъмна дупка около която има ярък огнен пръстен. Последният представлява много нагорещен газ, който пада в дупката, защото дори светлината не може да устои на гравитационната сила по ръба.

Новият образ е изумително постижение на проекта Event Horizon Telescope – сътрудничество на международно ниво между над 200 учени, които използват данните от обсерватории от цял свят – от Хавай до Южния полюс. Обединени заедно те действат като телескоп с размер на Земята и успяват да съберат над един петабайт данни, докато през април 2017 г. били насочени към черната дупка на М87. Черната дупка се намира на разстояние от 26 хиляди светлинни години от Земята, а на учените били нужни две години да обработят данните.

Досега разполагахме само с косвени доказателства за съществуването на черни дупки, като търсехме звезди, които изглежда обикалят около странни обекти, улавяйки радиацията от супер нагорещената материя, която се завихря в тях или наблюдавайки изключително енергични потоци частици.

„С удоволствие ви съобщаваме днес, че видяхме това, което смятахме за невидимо“, казва директорът на проекта Шеп Доулмън от Харвард-Смитсъновия институт по астрофизика.

Шест доклада, публикувани в Astrophysical Journal Letters описват заснетото. Един от най-важните плюсове на откритието е, че масата на черната дупка може да се изчисли по-точно. Данните също така могат да помогнат за разгадаването на тайната как някои супермасвини черни дупки успяват да освободят гигантски струи частици, пътуващи почти със скоростта на светлината.

Данните бяха публикувани по време на пресконференция, която беше предавана от Националната научна фондация на САЩ.