сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

„Хъбъл“ засне сблъсък между две галактики

15.3.2019 г.

Разположен в съзвездието Херкулес, на около 230 милиона светлинни години оттук
NGC 6052 представлява две сблъскващи се галактики.

Текст: ESA (European Space Agency)

За първи път те са открити през 1784 г. от Улиям Хершел и са определени от него като „галактика с неправилна форма“. Но сега знаем, че всъщност NGC 6052 се състои от две галактики, които са в процес на сблъсък. Тази снимка е направена с Wide Field Camera 3 на телескопа „Хъбъл“.

Преди много време гравитацията е привлякла тези две галактики в хаотичното състояние, в което ги наблюдаваме днес. Звезди и от двете оригинални галактики сега следват нови траектории, причина за което са гравитационните ефекти. Но реалните сблъсъци между самите звезди са много редки, тъй като звездите са много малки в сравнение разстоянията помежду им (по-голяма част от галактиката представлява празно място).

В крайна сметка галактиките напълно ще се слеят и ще станат една. Очертанията на всяка от тях скоро няма да се различават, а това свидетелства, че NGC 6052A и NGC 6052B са в последните етапи от сливането си.

Нашата галактика – Млечният път ще претърпи подобен сблъсък в бъдеще с нашия галактически съсед, Андромеда. Но това няма да стане в следващите 4 милиарда години.