сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Космическата капсула Dragon успешно се скачи с МКС

4.3.2019 г.

Космическата капсула Dragon на американската частна космическа компания Space X успешно и автономно се скачи с Международната космическа станция, съобщава АФП.

Dragon ще остане на МКС до петък, когато ще се разкачи и ще започне завръщането си обратно на Земята. На борда на капсулата пътува 90-килограмовият манекен с човешки размери Рипли.

Dragon се приближи към орбиталния комплекс, който е на разстояние от около 400 километра от Земята използвайки само компютрите и сензорите си, за да се ръководи. Астронавтите на борда на МКС наблюдаваха скачването на камери с висока резолюция, за да се уверят, че процедурата върви съгласно плана и ако нещо се обърка, да могат да се намесят – нещо, което не се случи. Процедурата е нова, тъй като изпращаните досега до МКС товарни кораби, трябваше да бъдат хванати от роботизирана ръка и изтеглени от нея на позиция. Те нямат прецизното оборудване да го направят сами.

Dragon ще остане на МКС до петък, когато ще се разкачи и ще започне завръщането си обратно на Земята. Това е етапът от мисията, за който основателят на Space X Илон Мъск се тревожи най-много – бързото навлизане в земната атмосфера. Топлинните щитове на Dragon имат неправилна форма и това може да доведе до температурни разлики по повърхността на капсулата при свръхзвукова скорост.

САЩ не са изстрелвали човек от своя територия от завръщането на совалката Atlantis през юли 2011г. НАСА плаща на Русия 82 млн. долара на астронавт за полет до станцията и обратно. През 2014 г. американската космическа агенция сключи договор със Space X и Boing за пилотирани мисии. Тя продължава да контролира всяка стъпка, но смята новия подход за по-ефективен и евтин. Тестовият полет на Boing се очаква до два месеца.