сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Какво всъщност е убило динозаврите?

26.2.2019 г.

Две проучвания установяват, че древните вулканични изригвания също са изиграли роля за масовото изчезване на динозаврите. Но как точно?

от Майкъл Грешко, National Geographic

Днес повечето хора знаят, че динозаврите най-вероятно са загинали в резултат на  апокалиптично събитие отпреди 66 милиона години, когато огромен метеорит се е  ударил в Земята и е причинил ядрена зима. Този сблъсък е оставил ясен отпечатък на полуостров Юкатан в Мексико - кратерът Чиксулу̀б.

От 1980-те насам обаче учените започват да подозират, че вулканите в Древна Индия са предшествали масовото изчезване на динозаври и че е възможно те  да са основната причина за измирането им.

Два независими изследователски екипа проследяват тази древна вулканична активност. Въпреки използването на различни методи за датиране при двете проучвания – публикувани в журнала Science – учените стигат до едно мнение за изчезването на нелетящите динозаври.

„Заключенията ни не са разнопосочни, а това е важно“, казва постдокторанта Къртни Спрейн, която оглавява едно от проучванията и работи съвместно с екип от University of California, Berkeley.

Според двата екипа вулканите на Деканското плато в Индия започват да изригват около 400 000 г. преди сблъсъка в Чиксулу̀б и утихват около 600 000 г. след края на периода креда. Учените установяват, че поне половината от общата изригнала лава от вулканите се е изляла след сблъсъка с астероида. Вулканите на Деканското плато били огромни според днешните представи и изхвърлили над 135 000 кубични мили лава за период от един милион години. Това количество е достатъчно да обиколи Земята със скален пояс широк повече от пет мили и висок повече от миля. За сравнение изригването на Килауеа в Хавай през 2018 г. е изхвърлил около 1/5 кубична миля лава за няколко месеца.

Този вид мега вулкани са вероятните виновници за други масови изчезвания. Най- известни в това отношение са вулканите в днешен Сибир, които  са изиграли ключва роля за най-масовото измиране през периода перм-триас преди около 252 милиона години. Как точно обаче Деканските вулкани са допринесли за смъртта на динозаврите?

За да разберат отговора на този въпрос екипи от Бъркли и Принстън, незаисимо един от друг, пътуват до Западните Гхати – планински район в Индия, където някога са бушували Деканските вулкани. Околните долини са оформени от останките на тези огромни вулкани. На някои места скалните слоеве, образувани от застинала лава, са дебели повече от миля.

Въпреки че основните заключения на двата екипа са сходни, има някои разлики в детайлите. Екипът от Бъркли намира следи от четири изригвания, като най-голямото според тях било около 100 000 години преди сблъсъка. Това предполага, че вулканите са изиграли по-голяма роля за изчезването на динозаврите: изригванията вероятно са изхвърлили големи количества парникови газове и частици в атмосферата, което е променило климата на Земята и попречило на живота в края на периода креда.

Екипът от Принстън не вижда няколко изригвания, а установява, че 75% от лавата е изригнала след сблъсъка. Това предполага, че Деканските вулкани едва ли са изиграли толкова значителна роля за изчезването на динозаврите.

Разликите в двете проучвания идват основно от трудността да се възстанови миналото на Земята. Технологията се е усъвършенствала дотолкова, че учените могат да датират образуването на определени скали с точност до десетки хиляди години. Което е всъщност доста точно: ако 4,54 милиарда годишната история на земята се компресира в една календарна година можем да определим геоложките събития с точност до няколко минути.

Двата екипа, работили по проучването се считат за най-добрите в скалното датиране в света и продължават съвместната си работа.