сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Учени превръщат раковите клетки в мастни!

31.1.2019 г.

Броят на заболелите от рак на гърдата, се е удвоил от 1980 година насам и днес той е най-често срещаният вид рак сред жените в индустриализираните зони.

Благодарение на най-ефективните методи за лечение броят на излекуваните през последните години се е увеличил въпреки все по-честата заболеваемост. От друга страна така наречените метастази, които могат да се разпространят към други органи, не са лечими, поради което страдащите трябва да ползват лекарства, ограничаващи развитието им.

Учените все още не могат да установят точния механизъм, който се крие зад образуването и разпространението на метастазите. Известно е обаче, че туморните клетки използват клетъчните порцеси на епително-мезенхимния преход (ЕМП), за да се разпространяват.

Учени от Университета в Базел сега разглеждат подробно този процес и разработват терапия, която може да преобразува раковите клетки в мастни с помощта именно на епително-мезенхимния преход. Резултатите са публикувани в журнала Cancer Cell.

Раковите клетки използват ЕМП, за да мигрират към други тъкани и да образуват там метастази. Учени от университета в Базел сега искат да установят дали те могат да бъдат повлияни така, че да се преобразуват в безвредни клетки. И имат успех: раковите клетки при рак на гърдата, които са претърпели EMП не само се преобразуват в мастни клетки, но метастазите  напълно спират.

Според специалистите първоначалният тумор не може изцяло да бъде трансформиран чрез новия метод. Но новата терапия потиска разпространението на метастази и може да елиминира повечето от злокачествените ракови клетки, като така допринася за овладяването на тумора.

Предстои да бъде установено дали новият метод на химиотерапия може да бъде прилаган и при дурги видове рак.