сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Науката твърди: Мъжете боледуват по-често от жените

28.1.2019 г.

„Може да се каже, че мъжете се разболяват по-често от жените поради различия в имунитета“ – твърди имунологът Беатрикс Грубек от University of Innsbruck.

Човешкото тяло има два вида имунни клетки: специфични и неспецифични. Специфичните имунни клетки – както подсказва името – могат да се борят само срещу специфични патогени, например само грипни вируси или някои бактерии. Но количеството на специфичните имунни клетки в тялото е доста ниско.

Тук жените са привилегировани: женският хормон естроген подкрепя разпространението на специфични имунни клетки. А тестостеронът води до обратното. Колкото по-високо е нивото на тестостерона, толкова по-ниска е защитата на специфичните имунни клетки. До това заключение стигнали изследователите от Stanford University и University of Bordeaux и публикували проучването си в списание Proceedings.

С други думи, жените имат по-добра имунна система, която реагира по-бързо и по-добре се бори с патогените.

Това не означава, че мъжете се чувстват по-зле по време на настинки от жените – симптомите са едни и същи. Но при мъжете си казват думата и други фактори. Те са свързани по-скоро с поведението им – обяснява Грубек. – Мъжете живеят по-рисковано, хранят се нездравословно и са по-малко дисциплинирани, що се отнася до ваксинирането.“