сп. National Geographic - Март 2019
National Geographic KIDS - Март 2019

Учени превръщат мед в злато

3.1.2019 г.

Учени от Далянския институт по химическа физика към Китайската академия на науките в Ляонин откриха как да преобразуват медта така, че качествата й изключително да се доближават до тези на златото.

Използването на мед вместо благородни метали спестява производствени разходи при направата на електронни устройства. Резултатите от проучването са публикувани в онлайн журнала Science Advances, пише вестникът South China Morning Post.

Златото е толкова ценно не само защото е рядко срещано, но и защото е много полезен метал. Посредством новия метод учените са открили вид метал, който има характеристики близки до тези на златото: той е почти толкова устойчив на високи температури, окисляване и ерозия колкото златото.

В процеса медта се обработва със струя горещ, електрически зареден газ аргон. Бързо движещите се йонизирани частици отделят медните атоми, които се охлаждат и кондензират на повърхността на събирателно устройство, като образуват тънък слой пясък. Зрънцата му са с диаметър от няколко нанометра - една хилядна част от размера на бактериите.

Въпреки всичко металът си остава мед. Производството на златни монети например няма как да се случи с помощта на този метод. Очаква се обаче новият метал да доведе до подем в индустрията.