сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

Учени предупреждават: Кухнята крие опасности за мъжете

3.1.2019 г.

Ако редовно готвите у дома, въздържате се, доколкото можете, от бърза храна и консумирате много плодове и зеленчуци значи правите услуга на тялото си – стига да използвате правилните кухненски съдове.

Според учени здравето ви може да пострада сериозно, ако използвате съдове, съдържащи перфлуорирани съединения (PFC), особено това на мъжете.

Тези химически съединения имат множество положителни свойства: те са водоустойчиви, не задържат мазнини и прах, много стабилни са на различни температури и влияния. Това ги прави идеални за направата на незалепваща кухненска посуда, килими, работни дрехи и др. обясняват от Федералната агенция по околната среда в САЩ.

PFC обаче се акумилират и в питейната вода. Според няколко проучвания въпросните химически съединения могат да спомогнат за развитието на рак на черния дроб и други тумори, да покачат холестерола, да доведат до отравяния по време на бременност и да причинят много други болести и проблеми.

Екип учени, оглавен от Андреа Ди Нисио от университета в Падуа, Италия установява, че PFC  нарушават хормоналния баланс при мъжете, като атакуват рецептора на тестостерона и блокират неговата активност. Това на свой ред се отразява върху качеството на спермата, пише в Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism

„Изследването показва, че PFC имат значително влияние върху здравето на мъжа, тъй като директно увреждат хормонално-контролираните пътища, които могат да доведат до мъжко безплодие“, казват учените.

Наличието на PFC в питейната вода е забелязано ощепрез 1977 г. Особено засегнти са райони в Холандия, Китай и Западна Вирджиния и САЩ, съобщават учените. Сега те искат да открият как могат да премахнат PFC от кръвта, макар към момента да не  виждат такъв вариант.