сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Откриха доказателства за първите хора, обитавали „покрива на света“

7.12.2018 г.

На Тибетското плато намериха хиляди артефакти, доказващи до колко далеч са стигали първите хора при разселването от Африка.

от Майкъл Грешко, National Geographic

Тибетското плато е един от най-суровите райони на Земята, обхващащ площ от близо
2 589 988 кв. км. и извисяващ се на над 4000 м височина. Там е студено, въздухът е разреден и трудно се диша.

Китайски изследователи наскоро попаднали на забележителна находка на „покрива на света“: най-древните следи от човешка дейност в този труден за обитаване район. Изследователски екип, оглавен от Шаолин Жанг, археолог в Китайския институт по палеонтология на гръбначните животни и палеоантропология, са открили над 3600 каменни сечива в централната част на Тибетското плато наречена Нуя Деву.

Мястото е богато на черни шисти – това не е идеалсният материал за изработването на каменни оръдия на труда, но е най-доброто, което може да се намери в радиус от километри. Който и да е изработил инструментите, той се е възползвал от наличния маериал и е изработил каменни заострени сечива дълги около 20 сантиметра.

Повечето от оръдията на труда са били намерени сред пръст отпреди 30 000-40 000 години. Това означава, че те са най-старите точно датирани следи от човешка дейност. Нудя Деву се издига на 4572 м. н.в., което го прави и най-високо разположения археологически обект на възраст от над 10 000 години.

Откритието, публикувано в Science миналата седмица, подчертава колко подвижни са били съвременните хора при разселването им от Африка. „Това наистина е първият ясен случай, който доказва, че на високото плато е имало хора“, казва Джеф Брантингъм, археолог в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, който изучава населяването на Тибетското плато, но не е участвал в настоящето проучване.

Според Джон Олсън, археолог от Университета в Аризона майсторите на инструментите използвали Нуя Деву за сезонно пребиваване. Групите на ловците-събирачи сигурно са опъвали палатките си тук за по няколко седмици, вероятно съобразявайки посещенията си с миграциите на птиците, които и днес спират по пътя си край езерата на няколко километра оттук.

Кой е правил инструментите? В Нуя Деву все още не са открити следи от ДНК, което оставя отворен въпроса за идентичността на древните майстори. Според археолога Марк Алдендерфър няма ясни доказателства, че тези хора са тибетци. „Не знаем точно кои са били те“, казва той.