сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Учени разгадават тайните на сиренето

24.8.2018 г.

Сиренето е пълно с бактерии и гъби. Начинът по който си взаимодействат може да реши важни научни въпроси.

от Даниел Стоун

Историята е от септемврийския брой на списание National Geographic.

Правенето на сирене е изкуство, но също така и наука. Подобно на други ферментиращи храни като квас, комбуча и кимчи, сиренето е продукт от бактерии и мая, плюс мухъл. То представлява най-вече коагулирало мляко, но добавянето на уникална култура от микроби определя текстурата и вкуса му.

В твърдата кора на сиренето е пълно с микроби, които помагат за създаването на покритие, задържащо влагата.

Лабораторията на микробиолога Бенджамин Улф в университета „Тъфтс“ изследва как бактериите и гъбите взаимодействат в малката екосистема на сиренето.

„В кората на сиренето стават големи битки“, казва Улф. Разбирането какво влияе върху поведението на микробите ще хвърли светлина върху това как те могат да бъдат манипулирани и управлявани. Това може да доведе до по-ефективни лекарства, до нови начини за ваксиниране на реколтата от болести, дори колонизиране на други планети от микроби. Да не говорим за по-дброто качество на сиренето.