сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Предсказанията на Циолковски

22.8.2018 г.

Преди 100 години руски учен прави предсказания, свързани с технологиите – плашещо е колко прав е бил.

Руският учен Константин Циолковски, който живее от 1857 до 1935 г., днес се счита за пионер на пътуването в Космоса. Още тогава, в началото на XX век, той прави изявления за технологията и обществото, някои от които вече се сбъдват.

Циолковски пише история, в който представя бъдещето в Космоса. Най-изумителното е, че много от подробностите са вече реалност. Едно от нещата, за които говори авторът е, че първите астронавти преживяват когнитивна промяна на съзнанието докато пътуват в Космоса. Всъщност т.нар. overview effect е известен от 1960-те - той се появява, когато „космическите пътешественици“ осъзнаят колко крехка и нищожна е Земята.

Освен това той предсказва правилно ефекта от гравитацията: на героите в историята му не им коства никакви усилия да преместват тежки предмети от точка А до точка Β.

Циолковски същот така предполага, че хората ще използват технологията колективно и безплатно – предположение, което е все още утопия, предвид различните методи за съхранение на информация в компютърните мрежи, но изглежда все по-възможно.

Разбира се, Циолковски не за всичко е прав. В разказа му например хората живеят в свят без държави и без конфликти. Там няма териториални граници и конфликти.