сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Наблюдавайте метеоритния дъжд на Персеидите

12.8.2018 г.

Метеоритният дъжд на Персеидите ще бъде особено ярък тази година, тъй като небето ще бъде безлунно и на час се очаква да падат между 90 и 120 метеорита, пише авторът на National Geographic, Андрю Фазекас.

Персеидите траят от 17 юли до 24 август, макар през по-голямата чат от този период да се виждат само по няколко метеорита. Пикът на метеоритния дъжд ще бъде на 12 и 13 август със средно 90 падащи звезди на час. Миналата година явлението не можеше да се наблюдава така добре заради пълната луна.

Персеидите ще се виждат най-ярко от източната част на Северна Америка, Европа и Близкия Изток около 4 сутринта (местно време). Метеоритите ще може да наблюдавате и в града, но оттам ще пропуснете около половината падащи звезди. Където и да сте дайте на очите си половин час да се адаптират към нощното небе и тогава започнете същинското наблюдение.

Метеоритният поток Персеиди е известен на човечеството вече около 2000 години. Първите сведения за него се съдържат в китайски исторически хроники, датиращи от 36 г. от новата ера, когато „над 100 метеорита избухнаха преди зазоряване“. Официално за откривател на метеоритния дъжд се смята белгийският математик, астроном, метеоролог Адолф Кетеле (1796-1874 г.). За това зрелище той съобщил през август 1835 година. А за пръв път броят на метеоритите, припламващи в продължение на всеки час, е бил преброен през 1839 година. Тогава максималният брой метеорите за един час достигнал 160.