сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Учени съживяват замръзнали същества на 42 000 години

3.8.2018 г.

Руски учени успешно са съживили два вида малки червеи, намерени сред вечните ледове на Сибир.

Червеите, известни като нематоди или кръгли червеи, са останали в ледовете преди 42 000 години, когато по-голямата част от планетата е била покрита с лед. Оказва се, че не са загинали, а по-скоро са минали през процеса на криоконсервиране.

В продължение на няколко седмици учените разтопявали находката си в петри, при  температура от 20 градуса по Целзий. Колкото повече се топял ледът, толкова повече червеите се размърдвали. Те започнали да абсорбират хранителните вещества в черупките и да се движат.

За първи път руски учени успяват да регистрират съживяването на многоклетъчни организми от замръзнал лед.

Откритието е публикувано в журнала Doklady Biological Sciences през май. В доклада си учените изтъкват, че определени видове бактерии, водорасли, закваски, семена и спори остават жизнеспособни дори и след като са били замразени в продължение на хиляди, дори милиони години. Досега обаче не е било известно, че сложни организми, като кръглите червеи, също имат подобни свойства.

Учените са анализирали над 300 проби и са се спрели на две, които съдържат добре запазени нематоди. Една от бучките лед, която е вероятно на 32 000 години е била взета от 30 метра дълбочина. Другата проба е била на около три метра под повърхността и учените смятат, че тя е на 42 000 години./   Business insider