сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

12 нови луни, сред които една изключително странна, са открити около Юпитер

18.7.2018 г.

Дузина нови луни са открити около Юпитер, като общият брой познати негови луни е 79, най-много от която и да е планета в нашата Слънчева система, съобщиха астрономи.

Една от новите луни е описана като "истинска странна птица" от изследователя Скот Шепърд в научния институт "Карнеги", поради малкия си размер от почти един километър.

Тя също така "има орбита като никоя друга известна луна на Юпитер и е най-малката известна негова луна", добави той. На странната луна й отнема около година и половина, за да обиколи Юпитер и орбитата й е под наклонен ъгъл, който се пресича с рояк от луни, пътуващи в ретроградна или в обратна посока на въртенето на Юпитер.

Малката луна, заедно с две други нови лунни открития, орбитират в същата посока като въртенето на планетата. Астрономите са предложили името "Валетудо" за странната луна, като правнучката на римския бог Юпитер, богинята на здравето и хигиената.

Италианският астроном Галилео Галилей е открил първите четири от луните на Юпитер през 1610 година. Новите луни за пръв път бяха наблюдавани през 2017 г., с помощта на телескоп, базиран в Чили и експлоатиран от Националната астрономическа обсерватория на САЩ. /БГНЕС