сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Заснеха раждането на нова планета

3.7.2018 г.

Европейски астрономи успяха да заснемат за първи път планета, в процес на нейното формиране.

Космическият обект е на около 370 светлинни години от Земята в звездата PDS 70 в съзвездието "Кентавър", съобщи вестник "Гардиън". Небесното тяло е в т. нар. протопланетарен диск – плътен облак от газ, въртящ се около млада звезда, от който впоследствие се формират нови планети.

"Тези дискове около млади звезди - това е мястото, където се формират планетите, но засега успявахме само в някои случаи да определим нещо, наподобяващо зараждаща се планета", цитира вестникът един от ръководителите на изследването, Мириам Кеплер.

"Проблемът във всички тези случаи е, че такива потенциални кандидати биха могли да се окажат само особености на този диск", добави тя. "Сега фактът, че обектът, наблюдаван от астрономите е всъщност планета, може да се потвърди за първи път." Учените дори са успели да определят характеристиките на това небесно тяло: то е газов гигант, който с масата си надвишава Юпитер. И се намира на същото разстояние от своята звезда като Уран от Слънцето. Температурата на повърхността на планетата е около 1000 градуса по Целзий. Резултатите от проучването са публикувани в сп. "Астрономия и астрофизика". /БГНЕС