сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Учени разработват ранна предупредителна система за рак

24.4.2018 г.

Имплант под кожата в бъдеще може да помогне за установяването на ранен стадий на рак, като образува специфични бенки.

Ако ракът бъде установен на ранен етап шансовете за възстановяване – в зависимост от вида му – са доста високи. Швейцарски изследователски екип начело с Мартин Фусенегер, професор в департамента по Биосистеми в изследователския институт ETH Zurich в Базел, е разработил обещаваща процедура, която може да идентифицира най-често срещаните видове рак преди да станат физически и физиологически видими.

Изкуствени бенки реагират на повишени нива на калция

Решението представлява синтетична генна мрежа под формата на изкуствени бенки, която действа като ранна предупредителна система. Тя разпознава четирите най-често срещани видове рак: на простата, на белите дробове, на дебелото черво и на гърдата в много ранен етап, когато нивото на клация в кръвта се повиши заради началното развитие на тумора. Нарастването на нивата на калция подхранва производството на мелатонин, което се изразява в поява на бенки по кожата. Към момента учените са тествали успешно ранната предупредителна система само върху кожата на мишки и прасета, а прилагането върху човека все още предстои. „По-нататъшното развитие и особено клиничните тестове са сложни и скъпи, и ние като изследователска група не можем да си ги позволим“, се казва в официален пресрилийз на ETH.

Скринингът на рака може да спаси хиляди животи и разходи за лечение

„Биометричната татуировка“, както я нарича Фусенегер, има значителни предимства. „Ранното разпознаване сериозно увеличава шансовете за оцеляване“, казва той. Например ако рак на гърдата се установи на ранен етап шансът за пълно възстановяване е 98 процента. Ако обаче туморът се диагностицира твърде късно само една на четири жени има шанс да се оправи. „Преди всичко целта на откритието ни е да служи за саморегулация“ – казва изследователят. Могат да се спасят не само хиляди животи, но и много разходи за терапия и лечение. Все още е проблематечна продължителността на  живота на подобен имплант, а именно – една година.

Изследователската работа по това устройство за ранно установяване на рака предстои да бъде завършена.