сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Диаманти от космосa са се образували в отдавна загубена планета

19.4.2018 г.

Осеяният със скъпоценни камъни метеорит, който падна в Судан, носи информация за протопланетите, които вероятно са съществували в бурното минало на нашата Слънчева система.

Диамантите, съдържащи се в падналия метеорит, вероятно носят следи от първите планети в нашата Слънчева система - протосветове, които са изчезнали преди милиарди години в резултат на екстремни сблъсъци.

Ако можехме да надникнем назад във времето сигурно трудно щяхме да познаем Слънчевата система през първите 10 милиона години от съществуването й. Това е така, защото астрномите смятат, че множество протопланети – кълба от газ, прах и скали с размера приблизително на Меркурий и Марс – са обикаляли около нашето младо слънце.

В крайна сметка някои от тези обекти се сблъскали и разпаднали или били напълно изтласкани от Слънчевата система. От тях останали осемте планети, които виждаме днес, както и астероидите и други скални отломки, обикалящи около Слънцето.

Но е предизвикателно да открием космически скали, които носят доказателство за миналите им животи като планети. Сега анализ, публикуван в Nature Communications предполага, че диамантите от редкия метеорит наречен урейлит носят доказателство от тези ранни светове.

„По принцип когато изучаваме космоса говорим за телескопи. Но тук става въпрос за минало, така че е различно. В случая използваме електронен микроскоп“, казва авторът на проучването Фарханг Набией от изследователския институт École Polytechnique Fédérale de Lausanne, в Швейцария.

Набией започва да изследва части от урейлита, който пада в Нубийската пустиня през 2008 г. Този метеорит съдържа малки диаманти, които изследователите определят като съвършената капсула за съхраняването на минерали, тъй като могат да издържат на екстремно налягане. Миналият месец например диамант от недрата на Земята разкри досега невиждан минерал.

Електронният микроскоп показва, че диамантите в метеорита са запазили специфични минерали със следи от желязо и сяра, които най-вероятно са се образували под налягане от над 20 гигапаскала. За сравнение човек упражнява 14000 паскала, когато върви, а един гигапаскал е равен на един милиард паскала.

„За първи път откриваме такива инклузии в извънземни диаманти“, казва Набией.

Според авторите на проучването минералите са се образували при толкова голямо налягане единствено ако са се зародили във вътрешността на големи обекти с размер на планети като протопланетите, които се счита, че са съществували в ранната Слънчева система.

„Находката доказва теориите за образуването на нашата Слънчева система“, казва Набией.