сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Галактика без тъмна материя стъписва учените

30.3.2018 г.

Необичайна далечна галактика озадачава учените не заради това, което представлява, а заради това, което липсва в нея.

На около 65 милиона години от нас се намира мъждивата, дифузна галактика NGC1052-DF2. Защо тя озадачи учените?

Оказва сем че тя има 400 пъти по-малко тъмна материя от очакваното за обект от нейния размер. По принцип не цялата маса на галактиките е видима: към микса от обичайна материя, като звездите и планетите, се очаква галактиките да съдържат тъмна материя – невидима субстанция, която съставлява по-голямата част от масата на Вселената. Въпреки че не можем да я наблюдаваме директно, ние знаем, че тя съществува, защото можем да видим как гравитацията влияе на обикновената материя.

Имайки предвид пропорциите в другите галактики, изолирана галактика като NGC1052-DF2 би трябвало да има около сто пъти повече тъмна материя от обикновената. Но изглежда тя…няма никаква.

Как са разбрали учените?

Използвайки телескопа от роботизираната обсерватория Dragonfly Telephoto Array екип начело с Питер ван Докум (Pieter van Dokkum) от Йейлския университет успява да погледне отблизо NGC1052-DF2. Като проследява движението на 10 обекта в района на галактиката, екипът успява да определи колко маса с крие в нея. Изненадващо тя възлиза на масата, която учените биха очаквали да имат само звездите в нея.

Едно необичайно наблюдение не може да обори цяла теория, но откриването на галактика, която е лишена от тъмна материя определено предполага няколко неща. Първо, тя определено променя идеите за това как се образуват галактиките.

„Според съвременните теории те се формират в ореол от тъмна материя“, казва Риса Векслер от Станфордския Университет. „Има доста тясна връзка между количеството звезди, които са се образували и тъмната материя там, поне в началния етап.“

С други думи – няма тъмна материя, няма галактика.

Ван Докум и колегите му очертават няколко сценария, които биха могли да обяснят как тази галактика без тъмна материя се е образувала и развила, но не ги харесват особено. Векслер също е объркана и според нея ако се окаже, че галактиките може да се образуват при отсъствието на тъмна материя това би било поразително.

Парадоксалното е, че липсата на тъмна материя в този звезден конгломерат доказва, че тъмната материя всъщност съществува.