сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Откриха нов човешки орган

29.3.2018 г.

Новият орган според учените се намира под кожата и между органите ни. Изучаването му може да помогне за лекуването на различни болести.

Скрит непосредствено под кожата ни вероятно се намира нов орган, непознат досега, съобщават учени.

В ново проучване публикувано в журнала Scientific Reports изследователи описват, че са открили нов орган, който наричат „интерстициум“ (interstitium). Той се намира почти навсякъде – непосредствено под кожата, около артериите и вените, обвива фиброзната тъкан между мускулите и покрива храносмилателния тракт, дробовете и отделителната система.

Интерстициумът представлява слой от пълни с течност кухини, съединени в мрежа от колаген и гъвкав протеин наречен еластин. Преди учените смятаха, че този слой е просто плътна съединителна тъкан.

Досега органът не е бил забелязван заради начина по който са изследвани тъканите. Преди да се поставят под микроскоп пробите са обработвани с химикали, и течностите са били отстранявани, което позволявало на изследователите да идентифицират основните компоненти по-лесно. По този начин обаче структурата на органа била нарушавана и той е бил възприеман за обикновена съединителна тъкан.

За да открият „джобовете“ от интерстициална течност медиците разгледали живи тъкани вместо проби от мъртва тъкан.

За първи път кухините били забелязани при жлъчните пътища, а снимките били анализирани от професор Нийл Тийс, автор на проучването.

Около 70 процента от човешкото тяло се състои от вода и около 2/3 от тях се намира в клетките. За останалата част, казва Тийс, не се знае много.

Според теорията на Тийс интерстициумът е източник на лимфата – течност, която се движи в лимфната система на тялото и поддържа имунитета. Той казва, че познанието за това как болестите се разпространяват през този орган на тялото може да помогне значително за борбата с рака.