сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Мумия на извънземно ли е това?

26.3.2018 г.

Учени се надяват новото им изследване на реши споровете за произхода на Ата - естествено мумифицирано миниатюрно тяло намерено в чилийската пустиня.

Ата е висока 15 сантиметра, има глава с конична форма и необичайно твърди кости. Първоначално тя беше сметната от мнозина за извънземно, но ново проучване, публикувано в Genome Research, отхвърли тази теория.

Спорът започва през 2003 г., когато естествено мумифицираните останки на Ата били намерени в пустинята Атакама. Испанският бизнесмен Рамон Навия-Осорио купил мумията и през 2012 г. доктор Стивън Гриър с помощта на рентген и компютърна томография анализирал скелета.  Гриър е основател на The Disclosure Project, чиято цел е да „работи, за разкриването на фактите свързани с НЛО и извънземния интелект“.

При изследванията е установено, че Ата е едва с размерите на човешки зародиш, но радиологът, анализирал скелета твърди, че костите са като шестгодишно дете. При анализ на проби от костния мозък на Ата имунологът Гари Нолан от Станфордския университет и екипът му установили, че генетичният материал е човешки, а не с извънземен произход.

„След като разбрахме, че е с човешки произход следващата стъпка бе да разберем защо изглежда по този начин“, казва Нолан.

След като учените анализирали генома на Ата установили мутации в седем от гените й, свързани с растежа. Гари Нолан смята, че тази комбинация от мутации е причина за сериозните скелетни аномалии в това число и бързият костен растеж. Според него Ата вероятно е новородено от женски пол, което или е било мъртвородено или е починало непосредствено след раждането.

Онези, които вярват, че Ата е извънземно обаче не променят мнението си въпреки научните доказателства.

Лекарите, занимаващи се с редки генетични костни заболявания смятат, че спорът е доказателство за това колко лесно археолози и други учени могат да бъдат подведени от генетичните аномалии.

Макар да не се знае нищо за родителите й, Нолан смята, че някой се е грижил за Ата, имайки предивд внимателния начин по който телцето е било положено в земята.

Според Нолан Ата трябва да бъде върната в Чили и погребана в мир.