сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Появи се нов вид полярно сияние

15.3.2018 г.

Канадски фотографи наблюдавали непознато мимолетно полярно сияние. Нарекли го „Стив“, а учените се опитват да разберат какво го причинява.

Северното и южно полярни сияния от хилядолетия изумяват наблюдателите на нощното небе, но през последните няколко години е било забелязано нов вид сияние: краткотрайно проблясваща пурпурна ивица плазма. Това явление е с продължителност едва около час и изглежда е сезонно: не се появява през зимата и съвпада с космическото време.

„Запалени фенове наблюдавали нощното северно небе и снимали, когато забелязали тясна пурпурна дъга“, пояснява Елизабет Макдоналд, физик от Центъра за космически полети Годар на НАСА. Тя посочва, че за тези пурпурни сияния може да има различни физически обяснения.

Екип учени, с ръководител Макдоналд, наблюдавали сиянието с помощта на един от сателитите на Европейската космическа агнеция. Резултатите от изследването сочат, че става въпрос за ускорени и загряти частици, които идват от Слънцето и взаимодействат с опредлена част от земното магнитно поле в йоносферата. Откритията на екипа са пулбикувани в Science Advances.

Наблюдавалите явлението решили да нарекат странното сияние „Стив“, а след това учените приели името, като използвали обяснението Strong Thermal Emission Velocity Enhancement (STEVE). Те знаели, че заредени частици в по-ниските географски ширини съществуват, но нямали представа, че могат да се проявят в сияния видими за окото.