сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Реещата се в космоса Tesla Roadster може да унищожи живота на Марс

28.2.2018 г.

Ако се сблъска с Марс, колата Tesla Roadster (изстреляна в космоса от SpaceX), може да зарази планетата със рекордни количества земни бактерии, които да застрашат местния биологичен живот.

За това предупреждават учени от американския университет "Пърдю". В изявлението си учените напомнят, че НАСА разбира опасността от попадането на земни бактерии върху други планети и затова обработва и стерилизира всички свои космически кораби, изпратени до Луната или Марс.

Червеният Roadster на "Тесла" обаче не е преминал подобна подготовка и рисковете, които носи са огромни. "Насищането на бактерии в "Тесла" може да се счита за биозараза или резервно копие на живота на Земята", коментира Алина Алексенова, професор по аеронавтика и астронавтика в "Пърдю", която работи в лаборатория, специализирана в замразяването на бактерии и биологични материали.

"Ако на Марс има биологичен живот, то ние рискуваме да се смеси с бактерии от Земята", алармира и Джей Мелъш, професор по земни, атмосферни и планетарни науки в същата образователна институция.

"Дали земните организми няма да се окажат твърде адаптивни и да замърсят Червената планета толкова много, че да не можем никога повече да разберем каква е била първоначално биосферата й? Или пък въобще няма да успеят да се адаптират? Истината е, че не знаем", признава още Мелъш.

Учените напомнят, че екстремните температури, ниското налягане и нефилтрираната космическа радиация правят пространството неплодородна среда за живите организми. Това обаче не винаги ги убива - някои бактерии остават "спящи" във вакуума на пространството и се събуждат отново, когато условията са подходящи за тях. Именно на този принцип е технологията за сушене чрез замразяване, която се използва за дългосрочно съхранение на живи вирусни ваксини, бактерии и биофармацевтици. /БГНЕС