сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Отвъд нашата галактика съществуват вероятно над милиард планети

8.2.2018 г.

Ново изследване дава първите доказателства, че отвъд Млечния път съществуват екзопланети.

Учените дълго време смятали, че екзопланетите – планетите отвъд Слънчевата система – съществуват единствено в гранциите на Млечния път. Все пак нашата галактика представлява своеобразен диск с диаметър около 100 000 светлинни години и е изключително трудно да надзърнем отвъд нея. Но сега ново проучване твърди, че има екзопланети и извън галактиката ни. Според него те са повече от милиард.

Използвайки информация от обсерваторията на НАСА Chandra X-ray и метода за засичане на планети, наречен „гравитационна микролеща”, учени от университета в Оклахома намерили доказателства, че за всяка една звезда има около 2000 планети  отвъд Млечния път. Някои от тях са сравнително малки, като Луната, докато други са масивни подобно на Юпитер.

За разлика от Земята повечето екзопланети не са  непременно свързано със звезди, така че се носят из космоса или свободно обикалят между звездите.

„Гравитационната микролеща“ работи на принципа на увеличението, разказва съавторът на проучването Едуардо Герас. Този процес разглежда честотите, излъчвани от движещи се космически обекти, и има за цел да наблюдава как изменят и увеличават светлината, която идва от обектите край тях. Тази светлина след това осветява нещата, които иначе не са видими.

Тъй като обектите са наистина далечни – екстрагалактическите тела са на около 3,8 милиарда години от нас – „гравитационните микролещи“ са единственият начин да получим представа за формата им. Изследователите разбират, че това, което виждат, са планети заради скоростта, с която се движат.

„Подобен ефект би могъл да се наблюдава и при звездите, но е много малко вероятно“, казва Герас.