сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

В Египет намериха уникален динозавър

30.1.2018 г.

Благодарение на новооткрития вид може да надникнем в последната глава от ерата на динозаврите в Африка.

Външният вид на дълговратите динозаври от вида Mansourasaurus shaninae  по принцип не е забележителен, но новооткритят в Египет завропод впечатлява палеонтолозите.

Той е един от малкото динозаври от кредния период намирани в Африка. Това време бележи последната глава от съществуването на динозаврите, чийто край настъпва след сблъсъка на гигантски метеорит със Земята.

Учените не са сигурни кои динозаври са обитавали континента през този период и доколко те са се смесвали с динозаври от другите древни земи, тъй като находките, намерени досега са оскъдни – казва палеонтологът Матю Ламана.

Учени от Публичния университет в Мансура, Египет, открили вкаменелостите от  Mansourasaurus в Сахара през 2013 г.. Ламана и група палеонтолози от различни изследователски институти ги анализирали и трудът им, определящ новия вид, е публикуван на 29 януари в журнала Nature Ecology and Evolution.

Когато динозаврите се появили, те населявали една земна плоча, обединяваща всички континенти. С откъсването им много от видовете били разделени от обширни океани.

Някои палеонтолози смятат, че по подобие на съвременна Австралия, по време на кредата, Африка е била островен континент, обитаван от уникални видове. Според други експерти Африка все още е имала връзка със своите съседи.

Новата находка предполага, че вярна е последната теория – казва палеонтологът Ерик Горшак.  Mansourasaurus е много сходен със завроподите, срещащи се в Европа и Азия , което предполага, че египетските динозаври не са се развивали в изолация.

Откритието дава предпоставки и за предположения, свързани с географията по време на кредата, казва Майкъл Хабиб, палеонтолог от Университета в Южна Калифорния.