сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

В сряда части от света ще могат да зърнат изключително рядката Синя кървава Супер Луна

29.1.2018 г.

Изключително рядка Синя кървава Супер Луна ще може да бъде наблюдавана тази сряда в части от Северна Америка, Азия, Близкия Изток, Русия и Австралия.

Необичайният космически феномен е породен от факта, че за първи път от 36 години ще се обединят в едно три необикновени лунни събития - извънредно голяма Супер Луна, Синя Луна и пълно лунно затъмнение.

„Това е астрономическа трифекта“, коментира развълнувано за АФП Кели Бийти, старши редактор в списание „Скай ен Телескоп“. Терминът Синя луна дефинира второто пълнолуние в рамките на един календарен месец.

Повечето години имат 12 пълнолуния, появяващи се по веднъж на всеки месец, но в някои години се появяват по две пълнолуния в един месец. Обикновено това се случва на всеки две години и осем месеца. Предстоящата пълна луна пък е третата от поредицата супер луни, които се случват, когато Луната е най-близо до околоземната орбита.

Тази точка, наречена перигей, кара Луната да изглежда 14% по-голяма и 30% по-ярка. По време на затъмнението пък, луната ще се приплъзне в сянката на Земята, докато белия диск светлина не се оцвети в оранжево или червено.

Необикновеното подреждане на Слънцето, Луната и Земята ще продължи един час и 16 минути и за жителите на Западните Щати и Канада ще бъде видимо малко преди изгрев.

За пребиваващите в Близкия Изток, Азия, Източна Русия, Австралия и Нова Зеландия най-добрата гледка към феноменалното лунно шоу ще се открие вечерта, докато Луната се издига. „Досега сме били свидетели на множество супер луни и лунни затъмнения, но е изключително рядко да съвпаднат и със Синята Луна. За мен това е същинско чудо“, изтъкна Джейсън Ауфденнберг - доцент по физика и астрономия в университета по аеронавтика в Дейтона Бийч, щата Флорида.

Според списание „Скай ен Телескоп“ последният път, в който супер луна и лунно затъмнение са били по едно и също време е било на 30 декември 1982 година. Тогава те отново са съвпаднали и с орбитралния перигей и са можели да се наблюдават от Европа, Африка и Западна Азия. В Северна Америка обаче калкулациите на учените показват, че подобна Синя кървава Супер Луна се е случила за последно на 31 май 1844 година или по-точно - преди около 135 години. /БГНЕС