сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Откриха най-голямата подводна пещера в света

23.1.2018 г.

Новооткритата система обединява две подводни пещери и е дълга 346 километра.

Най-дългата в света подводна пещера бе открита край град Тулум на полуостров Юкатан, Мексико. Тя свързва две пещери с обща дължина 346 километра. Сладките води на пещерата са богати на биоразнообразие, както и на археологически обекти, сред които има доказателства за първите заселници, културата на маите и изчезнали животински видове.

На 17 януари, след десетмесечна усилна работа, подводната изследователска група Great Maya Aquifer Project (GAM) откри връзка между две от най-големите подводни пещерни системи на Земята – Сак Актун и Дос Охос – които сега образуват едно цяло.

„Тази огромна пещера е най-важният подводен археологически обект в света, тъй като тук има над сто археологически контекста, сред които доказателства за първите заселници в Америка, както и за изчезнали животински видове и разбира се находки свързани с културата на маите“, казва изследователят на National Geographic Гилермо де Анда.

Последната фаза на проекта започва през март 2017 г., когато eкип водолази, оглавен от Робърт Шмитнер, картира и добавя нови тунели и галерии към пещерната система.

Досега подводната пещера Окс Бел Ха със своите 268 километра южно от Тулум бе считана за най-дълга в света. Трета в списъка бе Коал Баал – 91 километра, а четвърта Дос Охос – 83 километра, която сега, в резултат на детайлното проучване, вече е добавена към системата на Сак Актун.

Следващата цел ще бъде Сак Актун да се свърже с другите три пещери, които са много близо една до друга и се намират на територията на община Тулум.

Според данни на Quintana Roo Speleological Survey в северната част на щата има 358 подводни пещерни системи, което прави близо 1400 километра.

Тулум отдавна е Меката на пещерното гмуркане. Водолази и изследователи от различни части на света са посветили голяма част от живота си на изучаването на района.