сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Откриха изобилни водни запаси на Марс

12.1.2018 г.

Нови снимки на НАСА показват пластове лед под еродирали скали – ценен дар за хората, които ще обитават планетата в бъдеще.

На места в средната част на Марс учените откриха слоеве лед, образуван от вода на няколко сантиметра под повърхността на Червената планета. Откритието добавя важни щрихи към геоложката история на Марс и може да определи как хората, които ще се заселят на Марс, ще получават водата си.

„Това е нов прозорец към замръзналия лед на Марс“, казва геологът Колин Дъндъс, който участва в изследването.

Учените отдавна предполагат, че под повърхността на Марс има много вода. През 2002 г. мисията на НАСА „Одисей“ сканира планетата и откри следи от плитко разположен лед във високите географски ширини. През 2008 г. „Феникс“ намери лед край северния полюс на Марс.

В края на 2016 г. с помощта на  „Марс Риконъсънс Орбитър“ учените откриха леден пласт в средните географски ширини, количеството на водата в който възлиза на това в Лейк Сюпириър, но досега не можеха да установят до каква степен тези ледени запаси могат да бъдат достигнати. Осемте места изследвани в новото проучване включват стръмни брегове, където ерозията е изложила на показ слоеве скали и лед.

Планираните в бъдеще човешките мисии до Марс ще разчитат на извличането на вода от самата планета чрез използването на различни методи.  Според проучване на НАСА от 2016 г. от леда на Марс вероятно ще се извличат повече минерали отколкото вода и ако ледът е разположен надълбоко то добиването му би било неефективно. Новото изследване обаче променя нещата, тъй като според него ледът е плитко разположен и достъпен.