сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Най-важните астрономически събития през предстоящата 2018 г.

2.1.2018 г.

Великото противостоене между Марс и Земята, когато двете съседни планети ще се приближат до минимално разстояние, пълно лунно затъмнение, традиционните сезонни метеоритни потоци или „дъждове“ - 2018 година ще бъде богата на астрономически явления, които ще могат да се наблюдават от Земята.

Олег Кашин - специалист от Големия новосибирски планетариум, член на съвета на Новосибирското астрономическо дружество проследява небесните събития, които предстоят.

На 7 януари ще стане едно от най-забележителните „сближавания на планетите“. „Без телескоп жителите на цяла Русия ще могат да видят Марс и Юпитер на небето толкова близко, че те могат да бъдат покрити от диска на пълната Луна. Разбира се, реалното разстояние между тези планети е огромно, но същата нощ те ще се подредят така, че ще се виждат като съседни една на друга. На 11 януари край тази двойка планети ще премине и Луната, което също си струва да се види“, разказва Кашин.

На 27 януари ще може да се види за пръв път през новата година как Луната покрива звездата на Алдебаран от съзвездието Телец. Това събитие ще стане няколко пъти през годината.

На 31 януари ще се наблюдава пълно лунно затъмнение. В астрономическите календари това събитие е отбелязано като едно от най-зрелищните.

На 4 март на разстояние два диска на Луна (1 градус) северно от Венера ще премине Меркурий, а на 29 март Венера ще мине с 0,1 градуса южно от Уран. „Това е много интересно обстоятелство. Представете си Венера, която е най-ярката планета на нашето небе, и Уран, който не може да се види с обикновено око дори при осветено небе. Трябва ни телескоп, трябва ни също някакъв ориентир, за да бъде насочен именно към Уран. Изобщо ситуацията е уникална – най-ярката планета Венера и до нея Уран (една пета от диска на Луната)“, пояснява Кашин.

Най-добрите условия за наблюдение на гиганта Юпитер ще има на 9 май – той ще бъде осветен от Слънцето. Според астронома всеки 13 месеца тази планета се доближава до Земята на минимално разстояние и осветеният от Слънцето Юпитер става по-ярък в небето, а в телескопа изглежда по-голям.

Юли ще е най-обещаващият месец за астрономическите явления.  На 10 юли Венера ще премине на 1 градус северно от звездата Регул: двата ярки обекта ще бъдат видени на разстояние два лунни диска един от друг. Но най-интересното събитие ще стане в нощта на 28 юли - Марс ще се намира на най-близко разстояние от Земята през последните 15-17 години. Това се нарича „велико противостоене“.

„Работата е в това, че Марс се движи около Слънцето по орбита, която ту го приближава, го отдалечава. Всеки 2,5 години нашата планета догонва Мрас и ние се оказваме на близки разстояние, но ако в такъв момент Марс се е приближил до слънцето, разстоянието между нашите планети се оказва възможно най-минималното (този път примерно 56-58 млн. км.). Това е "великото противостоене". В такива моменти силните телескопи може добре да различат елементите на марсианския релеф“, разказва Кашин. Освен това същата нощ ще има едно от най-продължителните лунни затъмнения. Луната ще се намира в сянката на Земята поти час и половина и ще се украси в ален цвят.

Едни от най-известните метеоритни потоци – Персеидите от съзвездието Персей – ще се наблюдават на 13 август. Кашин припомни, че в отделните години е можело да бъдат наблюдавани до 60 ярки метеорита в час.

„За да се почувства целия ефект, задължително трябва да наблюдавате това явление извън града – там дори се виждат следите от метеорита“, уточнява ученият. Още един силен метеоритен поток – Драконидите от съзвездието Дракон – ще достигне максимална активност към 8 октомври, а друг обилен звезден дъжд обикновено се свързва с потока на Хеминидите от съзвездието Близнаци. Средно могат да бъдат видени около 75 метеорита в час. През 2018 г. той ще достигне своя максимум на 14 декември и ако времето не ни подведе, ще стане най-зрелищното астрономическо събитие в края на годината. /ТАСС