сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Откриха следи от микроорганизми на 3.5 млрд. години

19.12.2017 г.

Фосили на 3.5 млрд. години, открити в Австралия, носят следи от най-старите известни микроорганизми, живели на Земята.

Това потвърждава хипотезите на учените, че животът се е появил много по-рано. Според същите тези учени това би могло да означава, че животът може да е по-често срещан във Вселената - най-малкото под формата на микроорганизми.

С помощта на нова технология учените от университети в Калифорния и Уисконсин са идентифицирали химическите следи на единайсет микроорганизми, които принадлежат към пет вида, някои от които сходни на съществуващи и до днес. Учените са открили, че тези микроорганизми имат различни типове метаболизъм. Някои от тях произвеждат метан, други го консумират, използвайки слънчевата енергия за фотосинтеза.

Метанът е формирал голяма част от атмосферата на съвсем младата Земята, докато тя е била често бомбардирана от комети и където кислородът е бил малко или отсъстващ. Някои от тези бактерии, които днес не съществуват, са принадлежали към типа едноклетъчни прокариотни организми - едноклетъчни без ядро. Други са били подобни на микроби видове, които се срещат все още на планетата ни.

Това изследване дава основание да се смята, че някои от тези микроорганизми, описани за пръв път през 1993 г. в списание „Сайънс“, може да са живели в момент, когато на Земята все още не е имало кислород. /АФП