сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

НАСА откри звездна система с осем планети

17.12.2017 г.

НАСА откри осма екзопланета в системата на звездата Кеплер-90.

За първи път в астрономията учени използват компютри с елементи на изкуствен интелект при обработка на получени данни от орбиталния телескоп  „Кеплер“.

Наречена Кеплер-90i новооткритата планета се е криела в купчина данни събрани от космическия апарат. Тя е част от системата на седем други планети, които обикалят около звезда на разстояние 2 500 светлинни години.

„Кеплер вече ни е показал, че повечето звезди имат планети“, каза Пол Херц по време на пресконференция на която бе обявено откритието. „Днес Кеплер потвърждава, че звездите могат да имат големи семейства планети точно както нашата Слънчева система.“

Дни преди пресконференицията плъзнаха спекулации, за вероятно наличие на извънземен живот. Такъв все още не е намерен, но случаят доказва как машините могат да ни помогнат да научим повече за потенциално съществуващи светове в галактиката.

„Кеплер“ е космически телескоп на НАСА, предназначен да търси планети, подобни на Земята. Целта му е с помощта на фотометър, продължително да следи яркостта на над 145 000 звезди в определено поле на видимост. Данните събрани от тези наблюдения се анализирани, с цел да се открият периодични флуктуации на светлината на звездите, които посочват присъствието на планети извън Слънчевата система.