сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Тасманийският тигър бил с генетично лошо здраве

12.12.2017 г.

Тасманийският тигър бил обречен на изчезване много преди хората да започнат да ловуват енигматичното двуутробно животно, съобщиха учени.

Изследвания на ДНК на животното показват лошо генетично здраве в продължение на хиляди години преди изчезването му.

Учените генетично картографирали животното, известно също като тилакин, използвайки генома на кученце, запазено повече от век в буркан. Изследването разкрива, че съществото започва да претърпява упадък в генетичното разнообразие преди повече от 70 000 години, оставяйки го по-малко устойчив на промените в околната среда още преди аборигените да започнат да обитават континента, за което се смята, че се е случило преди 65 000 години.

"Нашата надежда е, че има много, което тилакин може да ни разкаже за генетичната основа за изчезване, за да помогнем на други видове", казва биологът на университета в Мелбърн Андрю Паск, съавтор на проучване, публикувано в "Екология на природа и еволюция". Паск добавя, че изследването може в крайна сметка да позволи на учените да клонират тасманийски тигър и да го върнат от света на мъртвите.

Навремето това животно е било широкоразпространено в Австралия, но преди около 3000 г. е изчезнало от континента, най-вероятно поради настъпила суша. Представители на вида са оцелели в Тасмания до 1936 г., когато последният известен тасманийски вълк умря в зоопарк.

Учените откриха, че генетично тасманийският тигър е по-тясно свързан с друго австралийско двуутробно – тасманийския дявол, отколкото с дивото куче динго./ АФП