сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Защо прилепите могат да кацат с главата надолу: тайната е разгадана

20.9.2019 г.

Една от най-забележителните гледки в природата е тази на кацащ прилеп: точно преди да се приземи, за части от секундата бозайникът майсторски успява да се обърне с главата надолу.

National Geographic

Доскоро беше загадка как прилепите изпълняват този висш пилотаж, при положение, че притежават най-тежките крила (в сравнение с теглото им) от всички летящи животни. Учените смятат, че вече са открили отговора - според ново проучване прилепите превръщат тромавите си крила в свое предимство и използват допълнителното им тегло, за да генерират силата, необходима за уникалните им маневри.

Доклад, публикуван в научното списание PLOS Biology, описва как изследователите обучават прилепи от вида Carollia perspicillata и Cynopterus brachyotis да влитат в оградено място и да кацат на мрежа, прикрепена към тавана. Видео записи с висока скорост показват, че в момента на обръщането прилепите придърпват едното си крило по-близо до тялото, докато другото остава изцяло разпънато.

Променяйки по този начин тежестта на тялото си, прилепите овладяват инерцията и това им дава възможност да кацат с главата надолу за части от секундата. Подобно на състезателите по фигурно пързаляне, които използват инерцията, за да се въртят все по-бързо, като прибират ръце към тялото си, или на гмурците, които преместват тежестта на тялото си, за да правят завъртания и салта, прилепите изпълняват номера с висока прецизност.

„Все още е под въпрос дали други животни, като птиците например, използват интерността при летене“, казва професорът по биология Шарън Суарц.

Тъй като прилепите са еволюирали от нелетящи бозайници, възможно е тяхното развитие все още да не е приключило. „Ако имахме машина на времето и можехме да върнем земята сто милиона години назад, вероятно щяхме да видим и още по-леки криле при прилепите,“ казва Суарц.